همه چیز درباره ی برنامه نویسی

درباره ی برنامه نویسی

همه چیز درباره ی برنامه نویسی

درباره ی برنامه نویسی

همه چیز درباره ی برنامه نویسی را در این وبلاگ بخوانید

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

همانطور که خیلی از شما می دانید پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا و سطح بالا (درک آسانتر برای انسان ها) است.

این زبان به قدری ساده و سریع است که بسیاری از بزرگ ترین سازمان‌های جهان، هر کدام در جایی از آن استفاده می کنند. شرکت هایی مثل ناسا، گوگل، نتفلیکس، اسپاتیفای و… همگی به مزایا و کاربرد پایتون پی برده اند و از این زبان برای کمک به تقویت خدماتشان کمک می گیرند.

پایتون یک زبان برنامه نویسی است که فقط برای یک مصرف خاص طراحی نشده است و کاربرد پایتون گسترده تر از این حرف ها است. این زبان برای ساخت هر نوع نرم افزار یا برنامه ای مناسب است و با توجه به اینکه یادگیری آن هم خیلی ساده تر از بسیاری زبان های دیگر است، طرفداران زیادی دارد و امروزه به عنوان یکی از پرمصرف ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا شناخته می شود.

کاربرد پایتون – از پایتون در کجا استفاده میکنیم؟

تا اینجا متوجه شدیم که پایتون به واسطه گستردگی قابلیت ها و سادگی یادگیری، یکی از پرطرفدار ترین زبان های برنامه نویسی دنیا است و بسیاری از افراد در مشاغل مختلف به یادگیری آن روی آورده اند. اصلی ترین شاخه های کاربرد پایتون عبارت اند از:

1-  هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (AI and machine learning)

از آنجایی که پایتون یک زبان پایدار، انعطاف پذیر و ساده است مورد توجه ویژه فعالان حوزه ی ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی قرار گرفته است.

امروزه کتابخانه های بسیاری برای این زبان و مخصوص این حوزه ها نوشته شده است که کاربرد پایتون را برای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ بسیار ساده کرده است.

2-  کاربرد پایتون در ساخت اپلیکیشن

با پایتون می توانید هر اپلیکیشنی را بسازید. پایتون به شما امکان ایجاد دایرکتوری، رابط کاربری گرافیکی (GUI) و  API  و بسیاری موارد دیگر را می دهد.

چه اپلیکیشن های بلاکچین و چه برنامه های صوتی و تصویری، با پایتون دستتان در تولید اپلیکیشن ها بسیار باز است.

3-  توسعه وب

پایتون یک انتخاب هوشمندانه برای توسعه دهندگان وب است. یکی از دلایل این موضوع فریم ورک های متنوعی مثل Django، Pyramid و Flask است که برای توسعه وب توسط این زبان ساخته شده است و سایت ها و سرویس های معروفی مثل اسپاتیفای (Spotify)، ردیت (reddit) و موزیلا (mozilla) بر پایه آنها ساخته شده اند.

به واسطه کتابخانه ها و ماژول هایی که در این فریم ورک ها ارائه می شوند، قابلیت هایی مثل دسترسی به دیتابیس، مدیریت محتوا و مدیریت دسترسی به دیتاها بسیار ساده شده است.

به دلیل همین تطابق پذیری بالای پایتون است که کاربرد پایتون به صورت گسترده در توسعه ی وب دیده می شود.

4- کاربرد پایتون در استارتاپ ها

شاید به نظرتان این مورد عجیب بیاید اما حقیقت دارد! استارتاپ ها، به خصوص استارتاپ های حوزه ی تکنولوژی به دلیل سادگی و پتانسیل های بالایی که پایتون دارد، عاشق آن هستند.

این زبان پتانسیل های بالایی دارد که باعث می شود استارتاپ ها با روش های ساده تر و بهینه به اهداف خود برسند.

5- کاربرد پایتون در آموزش علوم کامپیوتر

پایتون در حال حاضر نقش کلیدی ای در آموزش علوم کامپیوتر در سراسر دنیا ایفا می کند. اما چرا؟

چون یادگیری پایتون ساده است، زبان بسیار قدرتمند و سطح بالایی است و همه کاره است! این زبان قابلیت های زیادی دارد و در بسیاری از زمینه های مختلف قابل استفاده است.

سینتکس پایتون ساده و سرراست است، بنابراین دانش آموزان می توانند با سرعت بسیار بیشتری شروع به یادگیری مهارت های تفکر محاسباتی و حل مسئله کنند، که معمولاً هدف اصلی دوره های مقدماتی علوم کامپیوتری است.

به همین منظور بسیاری از دانشگاه ها و مدارس در سراسر جهان تصمیم گرفته اند دوره های مقدماتی برنامه نویسی و علوم کامپیوتر را با استفاده از پایتون تدریس کنند.

به عنوان مثال، MIT، یکی از دانشگاه های پیشرو جهان در زمینه فناوری، علوم کامپیوتر و برنامه نویسی مقدماتی را با استفاده از Python آموزش می دهد.

منبع:

https://www.khabarerooz.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/16946-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86-%DA%86%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%BA%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF?pr=1

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

باید بگوییم که صرفا شرکت در یک بوت کمپ برنامه نویسی شما را برنامه نویس نمی کند! در کنار آموزش در یک بوت کمپ، به عنوان مثال بوت کمپ آموزش جاوا، باید بتوانید توانایی های دیگری را نیز در خود تقویت کنید که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم، اما پیش از آن ببینیم بوت کمپ برنامه نویسی چیست و چه تفاوتی با دوره های آموزشی برنامه نویسی دارد.

بوت کمپ برنامه نویسی چیست و چه تفاوتی با دوره های آموزشی دارد؟

بوت کمپ نامی آشنا برای برنامه نویسان و علاقه مندان به این حوزه است و طرفداران زیادی دارد. طرفداری زیاد آن هم به دلیل مزایای ویژه ای است که این نوع آموزش در دل خود جای داده است:

  1. آموزش در زمان کوتاه

بوت کمپ های برنامه نویسی در واقع دوره های آموزشی کوتاه مدت و فشرده ای هستند که شما در آن به یادگیری زبان های برنامه نویسی مختلف مثل جاوا (Java) و پایتون (Python)، فریم ورک ها (Framework) و سایر موارد مورد نیاز برنامه نویسی می پردازید.

این دوره ها بسته به موضوعی که می خواهید یاد بگیرید و در آن حرفه ای شوید مدت زمان متفاوتی دارند اما به طور کلی می توان گفت زمانی در حدود ۳ تا ۶ ماه برای آن نیاز است.

  1. امکان تجربه کار بر روی پروژه های واقعی

هدف هر یک از شما برای آموزش برنامه نویسی، استخدام در یک شرکت خوب با حقوق مناسب است. چیزی که احتمال استخدام شما را بالا میبرد آن است که تجربه کار بر روی پروژه های واقعی را داشته باشید و علاوه بر یادگیری مسائل به صورت تئوری، دانش خود را در انجام پروژه های مختلف به چالش کشیده باشید.

بوت کمپ ها این امکان را برای شما فراهم می کنند تا با نظارت منتورها بر روی پروژه های واقعی کار کنید و مهارت های بالاتری برای استخدام کسب کنید.

بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر نیز علاوه بر آموزش مسائل تئوری به صورت کامل و حرفه ای، فرصت تجربه ی کار بر روی پروژه های واقعی را با نظارت منتورها در اختیار شما می گذارد. پس از پایان دوره نیز برای استخدام به شرکت های معتبر متقاضی نیرو برای استخدام معرفی می شوید. مپصا اچ آر از آموزش تا استخدام همراه شما است.

در این بوت کمپ شما مهارت کار تیمی را نیز یاد خواهید گرفت و می توانید با شرکت در کارگاه های توسعه فردی و رزومه نویسی، مهارت های نرم خود را تقویت کنید و برای مصاحبه و نوشتن رزومه به مشکلی بر نخورید.

  1. بوت کمپ استخدامی

اکثر بوت کمپ های برنامه نویسی استخدامی هستند که جزو مزایای اصلی آنها به شمار می رود. شما اگر بتوانید دوره را با موفقیت بگذرانید به شرکت های متقاضی نیرو برای استخدام معرفی می شوید. این موضوع تا درصد زیادی احتمال استخدام شما را بالا می برد.

می توان گفت این ۳ مورد جزو اصلی ترین مزایای یک بوت کمپ برنامه نویسی به شمار می رود که تفاوت آن با دوره های آموزش عادی را نیز مشخص می کند. زمان کوتاه تر آموزش و تضمین استخدام تا درصد بالایی، علاقه مندان به برنامه نویسی را به سمت سرمایه گذاری در بوت کمپ ها هدایت می کند.

در کنار ثبت نام در یک بوت کمپ چه کارهایی باید انجام دهیم؟

خیر! شما نمی توانید صرفا به این موضوع اتکا کنید که با ثبت نام و شرکت در بوت کمپ مورد نظرتان به یک برنامه نویس تبدیل می شوید. شما باید کارهای جانبی دیگری برای رسیدن به هدفتان انجام دهید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  1. دیدن ویدئو های آموزشی و خواندن کتاب

برنامه نویسی دانشی بسیار گسترده است که روز به روز هم در حال به روز شدن و تکامل است. به همین منظور شما در کنار آموزشی که در یک بوت کمپ می بینید باید به سراغ ویدئوهای آموزشی رایگان موجود در شبکه های انتشار ویدئو مثل یوتیوب و سایت ها بروید تا بتوانید دانشتان را گسترش داده و آن را به روز نگه دارید.

علاوه بر آن می توانید به سراغ کتاب ها و یا کتاب های الکترونیک (Ebook) بروید و تا جای ممکن از آموزش های آنها بهره ببرید.

  1. دانش خود را به چالش بکشید

علاوه بر پروژه ای که قرار است در بوت کمپ بر روی آن کار کنید، برای خودتان پروژه هایی مرتبط و متناسب با سطحتان پیدا کنید و دانش تئوری خود را روی آنها پیاده سازی کنید.

این کار به شما کمک می کند تا به چالش هایی بر بخورید و سوال هایی برایتان پیش بیاید و در مسیر حل مشکلات و پیدا کردن جواب سوالات، دانش خودتان را تقویت کنید و به درجات بالاتری برسید. علاوه بر آن شما با این کار فهم عمیق تری از دانش تئوری که آموزش دیده اید پیدا خواهید کرد.

  1. مهارت های نرم خود را تقویت کنید

علاوه بر آموزش مباحث تئوری، شما به خصوص برای کار در شرکت ها و به صورت گروهی، نیاز به یادگیری مهارت های نرم دارید.

شما باید بتوانید مهارت هایی مثل کار گروهی را یاد بگیرید تا در یک ارتباط سالم و سازنده با همکارانتان اهداف سازمانی را به بهترین نحو ممکن پیش ببرید.

بعضی از بوت کمپ های برنامه نویسی با برگزاری کارگاه های توسعه فردی به آموزش مهارت های نرم می پردازند که می توانید در صورت نیاز در آنها شرکت کنید.

  1. حضور فعال در شبکه های اجتماعی و فروم های برنامه نویسان

شما باید به صورت پیوسته در شبکه های مختلف با سایر برنامه نویسان در ارتباط باشید. این کار علاوه بر شکل گیری روابط مفید، به شما کمک می کند تا در شرایطی که به بن بست خورده اید یا سوالی دارید، آن را با دیگر برنامه نویسان مطرح کنید و از آنها کمک بخواهید.

گاهی حتی ممکن است به دیگر برنامه نویسان کمک کنید و در طی آن نیز خودتان چیزی یاد بگیرید. دیدن سوالات و دغدغه ی سایر برنامه نویسان نیز برای رشد شما در این زمینه ی شغلی بسیار کمک کننده خواهد بود.

منبع:

https://ariamoons.com/tech-news/41496/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AC%D8%A7%D9%88%D8%A7-%D9%85%D9%BE%D8%B5%D8%A7-%D8%A7%DA%86-%D8%A2%D8%B1

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

تعریف فرهنگ لغت از فریم ورک، “ساختار اساسی زیربنای یک سیستم” است که به دور از مفهوم فریم ورک در برنامه نویسی نیست. چه این سیستم یک خانه، یک ماشین، یک نظریه یا یک برنامه تلفن همراه باشد، مفهوم فریم ورک یکسان است: پشتیبانی و راهنمای اساسی برای پیکربندی یک سیستم در حال ساخت.

فریم ورک در برنامه نویسی ابزاری است که اجزا یا راه حل‌های آماده‌ای را ارائه می‌دهد که به منظور سرعت بخشیدن در توسعه سیستم است. فریم ورک مجموعه‌ای است از کتابخانه‌های برنامه نویسی و احتمالاً مجموعه‌ای از قوانین برای برنامه نویسان.

یک فریم ورک می‌تواند شامل برنامه‌های پشتیبانی، کامپایلر‌ها، کد کتابخانه‌ها، مجموعه‌های ابزار و API برای توسعه نرم‌افزار و ایجاد سیستم‌ها باشد. فریم ورک‌های منبع باز همیشه در حال به روز‌رسانی و بهبود هستند.

چرا از فریم ورک‌ها در توسعه نرم‌افزار استفاده می‌شود؟

هدف یک فریم ورک کمک به توسعه، ارائه عملکرد استاندارد و سطح پایین است تا توسعه‌دهندگان بتوانند تلاش خود را بر عناصری متمرکز کنند که پروژه را منحصر به فرد می‌کند.

استفاده از عملکرد با کیفیت بالا و از پیش بررسی شده، قابلیت اطمینان نرم‌افزار را افزایش می‌دهد، زمان برنامه نویسی را سرعت می‌بخشد، و تست را ساده می‌کند. با پایگاه فعال کاربران و بهبود‌های مداوم کد، فریم ورک‌ها به بهبود امنیت کمک می‌کنند.

در نهایت باید گفت که فریم ورک‌ها برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه استفاده می‌شوند.

یک فریم ورک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

انواع مختلفی از فریمورک‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها محبوب‌تر از سایرین هستند. توسعه‌دهندگان اغلب فریم‌ورک‌هایی را انتخاب می‌کنند که بیشتر با آن آشنا هستند اما فریم ورک انتخابی ممکن است برای کار آن‌ها مناسب نباشد. در عوض، هنگام تصمیم‌گیری در مورد فریم ورک مناسب برای پروژه‌ای که در دست دارید، ویژگی‌های زیر را برای انتخاب فریم ورک‌های خود در نظر بگیرید:

  •       کارکرد: فریم ورکی را انتخاب کنید که عملکرد مورد نیاز برای پروژه مورد نظر را فراهم کند، با توجه به اینکه هر فریم ورک محدودیت‌های خود را دارد، روی فریم ورکی سرمایه‌گذاری نکنید که بسیار بیشتر از نیاز پروژه شما باشد.
  •       سازگاری: یک فریم ورک خوب می‌تواند به ثبات برای پروژه‌های بزرگ یا توزیع شده کمک کند.
  •       آموزش‌ها: فریم ورکی را انتخاب کنید که دارای کد‌های مستند باشد و آموزش پیاده‌سازی آن وجود داشته باشد.
  •       انجمن فعال: فریم ورک‌ها فقط در اندازه پایه به کاربر پشتیبانی می‌دهند. فریم ورکی را انتخاب کنید که انجمن فعال پرسش و پاسخ داشته باشد

منبع: https://niklearn.com/bootcamp-programing/

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

سیستم عامل گوشی و وسایل هوشمند خانه و محل کار شما و اطرافیانتان بیشتر اندروید هستند یا IOS؟

به احتمال زیاد در طول روز بیشتر با اندروید سر و کار دارید تا IOS! خوب است که بدانید بالاترین درصد در بین سیستم عامل ها در دنیا هم به اندروید اختصاص دارد.

برای همین بازار کار طراحی و تولید اپلیکیشن ها، گجت ها و … برای اندروید حسابی داغ است. خیلی از شما هم احتمالا این موضوع به گوشتان خورده است و می خواهید وارد این حوزه کاری شوید و برنامه نویسی اندروید را شروع کنید، اما نمی دانید از کجا و با چه زبان های برنامه نویسی!

در این مقاله به جواب این دو سوال خواهید رسید اما قبل از آن توضیح مختصری در رابطه با اینکه برنامه نویسی اندروید چیست خواهیم داشت.

زبان های برنامه نویسی اندروید کدام اند؟

زبان های برنامه نویسی مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید کدام اند؟ میرسیم به اصلی ترین جای مقاله! جایی که باید بدانیم برای آنکه برنامه نویس اپلیکیشن اندروید شویم به چه زبان های برنامه نویسی نیاز داریم تا بعد از آن آموزش خود را استارت بزنیم.

می توان گفت اصلی ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی اندروید این دو مورد هستند:

  1. جاوا (Java)

از زمانی که اندروید به طور رسمی در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد، جاوا زبان پیش فرض برای برنامه نویسی اپلیکیشن های اندروید بوده است و اصلی ترین زبان برنامه نویسی اندروید به شمار می رود. اما بعدها زبان کاتلین (Kotlin) وارد بازی شد و خیلی ها برای برنامه نویسی اندروید به سمت این زبان برنامه نویسی رفتند.

جاوا یک زبان شی گرا بسیار محبوب در بین برنامه نویسان و به خصوص برنامه نویسان اندروید است و با اینکه ایرادات نسبتا زیادی دارد هنوز هم یکی از پرکاربردترین و پر تقاضا ترین زبان های برنامه نویسی موبایل است. البته این تنها کاربرد زبان برنامه نویسی جاوا نیست و این زبان در زمینه های مختلفی مثل توسعه وب هم کاربرد دارد.

پس شما برای برنامه نویسی اندروید کافی است تا آموزش جاوا ببینید و با کسب مهارت های لازم، وارد بازار کار شوید.

در مجموع جاوا با تمام نواقص و ویژگی های مثبتی که دارد یک زبان عالی برای تجربه ی لذت بخش توسعه یک اپلیکیشن اندروید است.

  1. کاتلین (Kotlin)

Kotlin یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که به طور کامل با جاوا سازگار است و از برنامه نویسی تابعی (functional programming) پشتیبانی می کند.

Kotlin بیشتر برای توسعه اپلیکیشن های اندروید، اپلیکیشن های تحت وب، اپ های دسکتاپ و اپلیکیشن های سمت سرور (server-side) استفاده می شود. این زبان برنامه نویسی، برای هر کسی که می خواهد در این زمینه فعالیت کند زبانی ایده آل است.

Kotlin به گونه ای طراحی شده است تا نسخه ی یوزر فرندلی تر (user-friendly) زبان برنامه نویسی جاوا باشد و در حال حاضر بیشتر اپلیکیشن های اندروید و گوگل از Kotlin استفاده می کنند. کاتلین سینتکس (syntax) بسیار تمیز و کد نویسی آسانی دارد که باعث می شود با مقدار کد کمتری به نتیجه ی دلخواهتان برسید. همچنین با Kotlin می توان به تمام کتابخانه های جاوا دسترسی داشت.

از آنجایی که اندروید پرفروش ترین سیستم عامل موبایل است، کاتلین می تواند زبان قدرتمندی برای یادگیری در سال ۲۰۲۲ باشد.

منبع:

https://tiktheme.ir/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1/

  • نوشین عباسی