همه چیز درباره ی برنامه نویسی

درباره ی برنامه نویسی

همه چیز درباره ی برنامه نویسی

درباره ی برنامه نویسی

همه چیز درباره ی برنامه نویسی را در این وبلاگ بخوانید

۱۰ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برخی از شایستگی ها و مهارت های اساسی که یک برنامه نویس بهتر است در فعالیت روزانه خود داشته باشد، عبارتند از:

  1.     مهارت های کار تیمی و مدیریت تیم
  2.     غریزه منطقی، تحلیلی و ساختار یافته
  3.     درک قوی از سیستم های کامپیوتری و زبان های برنامه نویسی
  4.     نوآوری و خلاق بودن
  5.     توانایی کار تحت فشار و حل مشکلات
  6.     انعطاف پذیری و هماهنگی
  7.     مهارت های مدیریت زمان و برنامه ریزی عالی
  8.     مهارت های عیب یابی
  9.     توجه زیاد به جزئیات
  10.  مهارت های ارتباطی مناسب

در نهایت فراموش نکنید که دانستن زبان های برنامه نویسی مختلف مانند پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت، سی پلاس پلاس و… برای بالا رفتن عملکرد یک برنامه نویس جزو نکات پایه، مهم و واقعا ضروری است.

در واقع اول باید ببینید برنامه نویسی چیست و سپس به سراغ یادگیری زبان های آن بروید. بسته به اینکه می خواهید در کدام زمینه مشغول به کار شوید باید زبان های برنامه نویسی مورد نیاز آن را یاد بگیرید.

مثلا اگر می خواهید وارد زمینه ی کاری یادگیری ماشین شوید، خوب است که در یک بوت کمپ پایتون شرکت کنید و این زبان را یاد بگیرید؛ و یا اگر میخواهید برنامه نویس موبایل شوید به سراغ آموزش جاوا بروید.

درآمد شغل برنامه نویسی چقدر است؟

برنامه نویسان علاوه بر اینکه اثرهای خارق العاده ای را در زندگی مردم به جای می گذارند و به راحت تر شدن زندگی آنها کمک می کنند، می توانند درآمد خوبی از این راه کسب کنند و یکی از انعطاف پذیرترین مشاغل در کل دنیا، شغل برنامه نویسی است.

بازار کار شغل برنامه نویسی در کشور ما، مانند بقیه کشورهای دیگر، روز‌به‌روز گسترده تر می شود.

همانطور که میدانید، سطح تجربه افراد عامل تاثیر گذاری در تعیین میزان حقوق آن ها در مشاغل مختلف است.

طبیعتا در هر شغلی هر چه افراد تجربه کاری بیشتری در حرفه خود داشته باشند و رزومه کاری قوی تری داشته باشند، دستمزد آنها نیز به مراتب بالاتر می‌رود.

در واقع برنامه نویسی یک زمینه بسیار گسترده با تخصص های متنوع است که میزان درامد شغل برنامه نویسی به میزان سابقه کاری که در شغل برنامه نویسی دارند، بستگی دارد، اما به طور کلی شغل برنامه نویسی به نسبت خیلی از مشاغل درآمد بالاتری دارد.

مشکلات شغل برنامه نویسی چیست؟

نشستن طولانی مدت در مقابل کامپیوتر، امکان دارد با مرور زمان مشکلات فیزیکی‌ را برای افرادی که شغل برنامه ‌نویسی را برای خود انتخاب کرده‌اند، ایجاد کند.

پیشنهاد می شود برنامه نویسان در کنار زندگی کاری ای که دارند به سبک زندگی شخصی خود نیز اهمیت دهند، این کار به آنها کمک می کند تا زندگی سالم و حرفه ای تری داشته باشند.

 یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برنامه ‌نویسان با آن مواجه ‌شوند، پیدا کردن پروژه های کاری مناسب است.

در واقع یک برنامه نویس فریلنسر ممکن است بعد از تکمیل پروژه خود، برای گرفتن کار جدید در یک برهه زمانی سرش شلوغ شود و زمان‌هایی دیگر با مشکل بیکاری مواجه شود!

چگونه وارد شغل برنامه نویسی شویم؟

شغل برنامه نویسی، حرفه ای است که لزوما مستلزم مطالعات متمرکز بر حوزه برنامه نویسی و استفاده از زبان های برنامه نویسی متنوع است.

بسیاری از علاقه مندان به شغل برنامه نویسی اکنون از یک بوت کمپ برنامه نویسی معتبر برای یادگیری سریع این حرفه استفاده می کنند.

بعضی از بوت کمپ ها مثل بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر استخدام شما را تضمین می کند و پس از گذراندن دوره، شما را به شرکت های معتبر متقاضی کار معرفی خواهد کرد و شما می توانید خیلی زود وارد بازار کار شوید.

همچنین سایت های مختلفی برای کسانی که تازه میخواهند برنامه نویسی را یاد بگیرند وجود دارند که افراد مبتدی می توانند از آنها برای شروع برنامه نویسی و آموزش کد نویسی کمک بگیرند و پس از آن وارد شغل جذاب برنامه نویسی شوند. البته این سایت ها و منابع بهتر است به عنوان آموزش جانبی مورد استفاده قرار بگیرند

علاوه بر این دوره های کارآموزی می تواند به شما کمک کند تا روی پروژه های واقعی کار کنید و تجربه کاری خود را بالا ببرید.

شما برای شروع یادگیری برنامه نویسی چه راهی را انتخاب می کنید؟

 

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

بوت کمپ نامی آشنا برای برنامه نویسان و علاقه مندان به این حوزه است و طرفداران زیادی دارد. طرفداری زیاد آن هم به دلیل مزایای ویژه ای است که این نوع آموزش در دل خود جای داده است:

  • آموزش در زمان کوتاه

بوت کمپ های برنامه نویسی در واقع دوره های آموزشی کوتاه مدت و فشرده ای هستند که شما در آن به یادگیری زبان های برنامه نویسی مختلف مثل جاوا (Java) و پایتون (Python)، فریم ورک ها (Framework) و سایر موارد مورد نیاز برنامه نویسی می پردازید.

این دوره ها بسته به موضوعی که می خواهید یاد بگیرید و در آن حرفه ای شوید مدت زمان متفاوتی دارند اما به طور کلی می توان گفت زمانی در حدود 3 تا 6 ماه برای آن نیاز است.

  • امکان تجربه کار بر روی پروژه های واقعی

هدف هر یک از شما برای آموزش برنامه نویسی، استخدام در یک شرکت خوب با حقوق مناسب است. چیزی که احتمال استخدام شما را بالا میبرد آن است که تجربه کار بر روی پروژه های واقعی را داشته باشید و علاوه بر یادگیری مسائل به صورت تئوری، دانش خود را در انجام پروژه های مختلف به چالش کشیده باشید.

بوت کمپ ها این امکان را برای شما فراهم می کنند تا با نظارت منتورها بر روی پروژه های واقعی کار کنید و مهارت های بالاتری برای استخدام کسب کنید.

بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر نیز علاوه بر آموزش مسائل تئوری به صورت کامل و حرفه ای، فرصت تجربه ی کار بر روی پروژه های واقعی را با نظارت منتورها در اختیار شما می گذارد. پس از پایان دوره نیز برای استخدام به شرکت های معتبر متقاضی نیرو برای استخدام معرفی می شوید. مپصا اچ آر از آموزش تا استخدام همراه شما است.

در این بوت کمپ شما مهارت کار تیمی را نیز یاد خواهید گرفت و می توانید با شرکت در کارگاه های توسعه فردی و رزومه نویسی، مهارت های نرم خود را تقویت کنید و برای مصاحبه و نوشتن رزومه به مشکلی بر نخورید.

  • بوت کمپ استخدامی

اکثر بوت کمپ های برنامه نویسی استخدامی هستند که جزو مزایای اصلی آنها به شمار می رود. شما اگر بتوانید دوره را با موفقیت بگذرانید به شرکت های متقاضی نیرو برای استخدام معرفی می شوید. این موضوع تا درصد زیادی احتمال استخدام شما را بالا می برد.

می توان گفت این 3 مورد جزو اصلی ترین مزایای یک بوت کمپ برنامه نویسی به شمار می رود که تفاوت آن با دوره های آموزش عادی را نیز مشخص می کند. زمان کوتاه تر آموزش و تضمین استخدام تا درصد بالایی، علاقه مندان به برنامه نویسی را به سمت سرمایه گذاری در بوت کمپ ها هدایت می کند.

منبع:

https://takostad.ir/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D9%88%D8%AA-%DA%A9%D9%85%D9%BE-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C.tech34818

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

یکی از مواردی که زمان انتخاب زبان برنامه نویسی برای یادگیری، تبدیل به دغدغه می شود این است که بعد از یادگیری زبان مورد نظرمان در چه زمینه هایی می توانیم مشغول به کار شویم! چون همانقدر که علاقه به زبان برنامه نویسی و در کل برنامه نویسی مهم است، علاقه به زمینه ای که میخواهید در آن فعالیت کنید هم مهم است.

این قضیه در رابطه با هر زبان برنامه نویسی صدق می کند اما ما در این مقاله به طور خاص به کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون می پردازیم تا قبل از ثبت نام در دوره آموزشی پایتون مپصا اچ آر بتوانید با زمینه های کاری آن آشنا شوید. قبل از بررسی کاربرد پایتون به این موضوع می پردازیم که چرا پایتون تا این حد محبوبیت دارد.

دلایل محبوبیت پایتون چیست؟

همانطور که خیلی از شما می دانید پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا و سطح بالا (درک آسانتر برای انسان ها) است.

این زبان به قدری ساده و سریع است که بسیاری از بزرگ ترین سازمان‌های جهان، هر کدام در جایی از آن استفاده می کنند. شرکت هایی مثل ناسا، گوگل، نتفلیکس، اسپاتیفای و… همگی به مزایا و کاربرد پایتون پی برده اند و از این زبان برای کمک به تقویت خدماتشان کمک می گیرند.

پایتون یک زبان برنامه نویسی است که فقط برای یک مصرف خاص طراحی نشده است و کاربرد پایتون گسترده تر از این حرف ها است. این زبان برای ساخت هر نوع نرم افزار یا برنامه ای مناسب است و با توجه به اینکه یادگیری آن هم خیلی ساده تر از بسیاری زبان های دیگر است، طرفداران زیادی دارد و امروزه به عنوان یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی در دنیا شناخته می شود و بسیاری از افراد برای یادگیری آن در یک بوت کمپ برنامه نویسی معتبر مثل مپصا اچ آر ثبت نام می کنند.

پایتون در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

برای آنکه بدانیم به عنوان یک برنامه نویس پایتون در چه زمینه هایی می توانیم فعالیت کنیم باید بدانیم که کاربرد پایتون چیست. کاربرد پایتون بسیار زیاد و متنوع است که در ادامه اصلی ترین آنها را میبینیم:

  • ساخت اپلیکیشن

با پایتون می توانید هر اپلیکیشنی را بسازید. پایتون به شما امکان ایجاد دایرکتوری، رابط کاربری گرافیکی (GUI) و API و بسیاری موارد دیگر را می دهد.

چه اپلیکیشن های بلاکچین و چه برنامه های صوتی و تصویری، با پایتون دستتان در تولید اپلیکیشن ها بسیار باز است.

  • توسعه وب

پایتون یک انتخاب هوشمندانه برای توسعه دهندگان وب است. یکی از دلایل این موضوع فریم ورک های متنوعی مثل Django، Pyramid و Flask است که برای توسعه وب توسط این زبان ساخته شده است و سایت ها و سرویس های معروفی مثل اسپاتیفای (Spotify)، ردیت (reddit) و موزیلا (mozilla) بر پایه آنها ساخته شده اند.

به واسطه کتابخانه ها و ماژول هایی که در این فریم ورک ها ارائه می شوند، قابلیت هایی مثل دسترسی به دیتابیس، مدیریت محتوا و مدیریت دسترسی به دیتاها بسیار ساده شده است.

به دلیل همین تطابق پذیری بالای پایتون است که کاربرد پایتون به صورت گسترده در توسعه ی وب دیده می شود.

  • توسعه بازی

شاید برایتان دور از ذهن به نظر برسد که زبان پایتون را در توسعه بازی تصور کنید، ولی سادگی این زبان باعث شده است راه اندازی ایده های اولیه و نمونه های تستی بازی ها بسیار ساده تر شود و دلیل کاربرد پایتون در صنعت بازی نیز همین است.

شما به سادگی می توانید با استفاده از کتابخانه های پایتون نمونه های اولیه بازی ها را به سرعت تولید کنید.

  • بینایی کامپیوتری و پردازش تصویر (Computer Vision and Image Processing)

پایتون برای بینایی کامپیوتری و پردازش تصویر استفاده می شود، زمینه هایی که این روزها به سرعت در حال گسترش هستند.

هدف از پردازش تصویر، پردازش یک تصویر، اعمال تغییرات در آن و بازگرداندن نسخه جدیدی از تصویر اصلی است. اما هدف بینایی کامپیوتر پیچیده‌تر است، بینایی کامپیوتر سعی می‌کند کامپیوتر را وادار به درک و تفسیر یک تصویر و محتوای آن کند.

منبع:

https://datacss.ir/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86_%D9%85%D9%BE%D8%B5%D8%A7_%D8%A7%DA%86_%D8%A2%D8%B1/

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰
  • برنامه نویسی IOS

معروف ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی موبایل مخصوص سیستم عامل IOS در 2 مورد زیر خلاصه می شود.

1. سوئیفت (swift)

اگر به محصولات اپل و توسعه اپلیکیشن موبایل علاقه دارید، سوئیفت می تواند گزینه ی خوبی برای شروع باشد.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال 2014 به عنوان یک زبان برنامه نویسی اپل معرفی شد و به سرعت به زبان مورد علاقه توسعه دهندگان اپلیکیشن های iOS تبدیل شد. شما هم اگر می خواهید تبدیل به یک برنامه نویس IOS شوید باید آموزش این زبان را در برنامه ی خود قرار دهید.

این زبان برنامه نویسی به قدری خوب است که استفاده از Objective-C، از زمان ورود آن کاهش پیدا کرده است.

در مقایسه با Objective-C و سایر زبان های برنامه نویسی موبایل، Swift ساده تر است.

2. Objective-C

Objective-C یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، شی گرا، به روز و قوی است. این زبان، اولین زبان برنامه نویسی اپل بود که از اپلیکیشن های موبایل روی این پلتفرم پشتیبانی می کرد.

این زبان برنامه نویسی، چندان باب میل برنامه نویسان نیست و ایرادات آن باعث شد که برنامه نویسان پس از تولد زبان سوئیفت، به آن روی بیاورند.

این موارد اصلی ترین زبان های برنامه نویسی موبایل بود که برای شروع کار در این زمینه باید آنها را به خوبی بیاموزید. برای شروع یادگیری هم بهتر است بوت کمپ برنامه نویسی معتبری را مثل مپصا اچ آر، که زبان مورد نظر شما را آموزش میدهد پیدا کنید و در آن ثبت نام کنید.

یک بوت کمپ حرفه ای مثل بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر از منتورهای مجرب برای آموزش به شما استفاده می کند و شما را با انجام پروژه های واقعی با چالش های این شغل آشنا می کند.

همچنین پس از گذراندن موفق دوره، شما را به شرکت های معتبر برای استخدام معرفی می کند و تا آخر مسیر همراه شما است.

بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر (bootcamp.mapsahr.com) همچنین شما را برای مصاحبه های شغلی آماده می کند و اگر تمایل داشته باشید می توانید در جلسه های شبه مصاحبه شرکت کنید تا آمادگی کامل پیدا کنید.

اگر در رزومه نویسی هم مشکل دارید آموزش این کار را هم به بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر بسپارید. مپصا اچ آر از آموزش تا استخدام همراه شما است.

در این مقاله راجع به برنامه نویسی IOS صحبت کردیم. اگر می خواهید در مورد برنامه نویسی اندروید بدانید مقاله برای برنامه نویسی موبایل به کدام زبان های برنامه نویسی نیاز است را بخوانید.

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

فکر کنم کمتر کسی باشد که جاوا را نشناسد. اما برای مبتدیان ابتدا تعریف مختصری از زبان برنامه نویسی جاوا خواهیم داشت.

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا و تفسیر شده است. جاوا اولین زبانی است که به شما این امکان را می دهد که کد را یک بار بنویسید و آن را در هر جایی اجرا کنید.

این زبان جزو زبان های مناسب برای شروع برنامه نویسی است، اما کمی سخت تر از زبان هایی مثل پایتون است و توصیه می شود قبل از شروع آموزش حرفه ای جاوا یک زبان دیگر را یاد گرفته باشید.

یکی از دلایل محبوبیت این زبان برنامه نویسی آن است که تمام اپلیکیشن های اندروید با این زبان نوشته شده است.

آیا جاوا با جاوا اسکریپت (JavaScript) یکی هستند؟

به طور کل هیچ رابطه ای بین جاوا و جاوا اسکریپت وجود ندارد!

این دو زبان برنامه نویسی تنها از نظر اسمی با یکدیگر شباهت دارند و از منظر فنی هیچ رابطه ای بین این دو وجود ندارد!

تنها شباهت فنی این دو این است که هر دو آنها سینتکس (syntax) خود را از زبان برنامه نویسی C گرفته اند. به همین دلیل اگر با جاوا آشنا هستید یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ساده تر خواهد بود و بالعکس.

جاوا در کدام پلتفرم ها قابل استفاده است؟

نکته مثبت در مورد جاوا این است که یک زبان کلی و پرکاربرد است، بنابراین در بسیاری از محیط های مختلف استفاده می شود.

این زبان طوری در نظر گرفته شده است تا بر روی بسیاری از پلتفرم های گوناگون قابل استفاده باشد. بنابراین می توانید آن را روی دستگاه لینوکس، جعبه یونیکس (Unix box)، مک (Mac)، ویندوز یا تلفن همراه خود اجرا کنید.

آیا زبان برنامه نویسی جاوا گزینه ی مناسبی برای شروع برنامه نویسی است؟

دلایل زیادی وجود دارد که جاوا را به یک زبان برنامه نویسی خوب برای شروع تبدیل می کند:

  • مدت زیادی است که زبان برنامه نویسی جاوا به وجود آمده است و کاملا در این صنعت جا افتاده است. علاوه بر آن برای این زبان برنامه نویسی ساده، کتاب ها و منابع آموزشی آنلاین زیادی وجود دارد تا بتوانید به راحتی به آن مسلط شوید.
  • در رقابت با پایتون، تعداد زیادی از برنامه نویسان در سراسر جهان به زبان جاوا تسلط دارند، در نتیجه اگر به مشکلی بر بخورید احتمالا خیلی زود می توانید کسی را پیدا کنید که مشکل شما را برطرف کند.
  • جاوا سینتکس خود را از زبان برنامه نویسی C می گیرد و علاوه بر آن بسیاری از زبان‌های دیگر نیز سینتکس خود را از C می‌گیرند. در نتیجه اگر جاوا را بیاموزید، یادگیری زبان هایی مانند Javascript، C یا C++ برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.
  • جاوا یک زبان شی گرا است، در نتیجه بسیاری از مفاهیم اساسی که در جاوا یاد می گیرید به زبان های دیگر قابل انتقال هستند.

کاربرد زبان برنامه نویسی جاوا

همانطور که گفتیم زبان جاوا کاربردهای متنوعی دارد که بر جذابیت و کاربردی بودن این زبان برنامه نویسی افزوده است. شما یک زبان برنامه نویسی یاد میگیرید و می توانید با آن کارهای متنوع و هیجان انگیزی انجام دهید.

جاوا می تواند در ساخت اپلیکیشن های کاربردی برای طیف وسیعی از پلتفرم ها استفاده شود. دسکتاپ ها، سرورها، تلفن های همراه، تبلت ها، تلویزیون ها و مرورگرهای وب همگی از جاوا استفاده می کنند و برنامه نویسان می توانند اپلیکیشن های کاربردی مبتنی بر جاوا را برای هر یک از این پلتفرم ها بنویسند. این اصلی ترین، پرکاربردترین و پرطرفدارترین ویژگی این زبان برنامه نویسی است.

 

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

صدها زبان برنامه نویسی در دنیا وجود دارد و تولید زبان های جدید متوقف نشده است و هر بار زبان های کامل تر و پیشرفته تری ساخته می شود تا برنامه نویسان بتوانند با زحمت کمتری به نتیجه ی بهتری برسند.

هر یک از این زبان های برنامه نویسی برای نیازهای متفاوتی به وجود می آیند و هر یک از آنها برای بعضی از کاربردها خوب عمل می کنند. زبانی وجود ندارد که در تمام زمینه های کاری بهترین باشد!

برای همین برنامه نویسان، با توجه به هدف و مسیر شغلی ای که برای خود در نظر می گیرند، زبان برنامه نویسی مورد نظرشان را برای یادگیری انتخاب می کنند.

از بین این تعداد زبان برنامه نویسی، چندین مورد هستند که معروف تر و پرکاربردتر از بقیه هستند. این زبان ها عبارت اند از:

  • پایتون (Python)
  • جاوا اسکریپت
  • C/C++
  • جاوا (Java)
  • سی شارپ (#C)
  • روبی (Ruby)
  • PHP

بعضی از این زبان های برنامه نویسی فقط در یک زمینه کاربرد دارند اما بعضی دیگر در زمینه های مختلفی به کار برده می شوند، مثل زبان برنامه نویسی پایتون. پایتون یک زبان برنامه نویسی ساده و چند منظوره است که در زمینه های مختلفی مثل هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، ساخت اپلیکیشن موبایل و بازی های کامپیوتری کاربرد دارد. زمینه های قابل استفاده از پایتون بسیار زیاد است و برنامه نویسان پایتون می توانند تنوع شغلی خوبی را تجربه کنند.

برای یادگیری این زبان برنامه نویسی ساده هم کافی است تا در یک بوت کمپ آموزشی پایتون در موسسه ای معتبر مثل مپصا اچ آر شرکت کنید و در مدت زمان کوتاهی آن را یاد بگیرید و وارد بازار کار شوید. این زبان ساده جزو بهترین زبان ها برای شروع یادگیری برنامه نویسی است.

یا مثلا جاوا اسکریپت عمدتا در توسعه وب مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا اولین زبان برنامه نویسی است که توسط برنامه نویسان مبتدی وب برای یادگیری انتخاب می شود. اما علاوه بر آن، این زبان در توسعه اپلیکیشن موبایل و بازی ها هم استفاده می شود.

زبان های برنامه نویسی در دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. در اینجا لیستی از مهم ترین دسته بندی ها آورده شده است:

زبان ماشین(Machine language): یک زبان سطح پایین که از 0 و 1 (باینری) تشکیل شده است.

زبان اسمبلی (Assembly): زبان سطح پایینی است که توسط اسمبلر کامپایل می شود. اسمبلرها کدهای انسانی را به کد ماشین ترجمه می کنند.

زبان های اسکریپتی (Scripting languages): این زبان ها اکثرا نیازی به کامپایل ندارند، بلکه باید تفسیر شوند. به این معنا که یک مفسر به جای کامپایل شدن، کد را می خواند و اجرا می کند. از جمله این زبان ها می توان به جاوا اسکریپت و PHP اشاره کرد.

زبان های تابع گرا (Functional languages): این مورد بر پایه ایده ی ساختن برنامه های پیچیده از طریق مجموعه ای از توابع کوچکتر عمل می کند. به عنوان مثال زبان اسکالا (Scala) جزو این دسته بندی قرار می گیرد.

زبان های شی گرا (Object-oriented languages): این مورد بر پایه ساختن برنامه ها پیرامون مجموعه ای از اشیا (objects) عمل می کند، مثل زبان های برنامه نویسی جاوا و پایتون.

این تنها نمونه ای از انواع مدل زبان های برنامه نویسی بود تا شما را برای ورود به این دنیای شگفت انگیز و بی انتها آماده کند. پس از این آشنایی کلی در رابطه با اینکه برنامه نویسی چیست و چه نوع زبان های برنامه نویسی داریم، باید به سراغ این موضوع بروید که دوست دارید برای کدام صنعت و چه نوع شغلی شروع به برنامه نویسی کنید. پس از آنکه حیطه ی کلی کاری مورد علاقه تان را مشخص کردید، نوبت به پیدا کردن مناسب ترین زبان های برنامه نویسی برای آن می رسد.

پس از انتخاب زبان برنامه نویسی، باید به دنبال مراکز آموزشی معتبری باشید که بتوانید در مدت زمان کوتاهی، بهترین آموزش را ببینید.

یکی از بهترین مراکز برای شروع آموزش برنامه نویسی، بوت کمپ ها هستند. بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر یکی از بهترین و معتبرترین مراکز آموزش برنامه نویسی است که از آموزش تا استخدام همراه شما خواهد بود.

در بوت کمپ های برنامه نویسی مپصا اچ آر شما علاوه بر آموزش های تخصصی برنامه نویسی، در کنار منتورهای مجرب این مجموعه، کار بر روی پروژه های واقعی را هم تجربه خواهید کرد. علاوه بر آن، پس از گذراندن موفق دوره، مپصا شما را برای استخدام به شرکت های معتبر معرفی می کند.

برای آشنایی با دوره های آموزشی برنامه نویسی مپصا اچ آر می توانید به سایت و شبکه های اجتماعی آنها سر بزنید:

Site: https://bootcamp.mapsahr.com/

Instagram: https://www.instagram.com/mapsahr/

همچنین برای دریافت مشاوره می توانید با این شماره در تماس باشید:

88629415 – 021

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

به تمام کارهایی که در طول روز انجام می دهید فکر کنید!

از صبح که بیدار می شوید تا شب که دوباره به رختخواب برگردید چقدر با تکنولوژی در ارتباط هستید؟ درست است، خیلی زیاد! مثلا از همان آلارمی که شما را بیدار میکند گرفته تا اسنپی که با آن به سر و کار میروید و اینترنتی که جواب سوالات خودتان را در آن جستجو می کنید، همه و همه به تکنولوژی مربوط می شوند.

اما تا حالا شده فکر کنید که پشت تمام این تکنولوژی ها که زندگی ما را به خودشان وابسته کرده اند، چه چیزی نهفته است و چگونه کار می کنند؟

باور کنید یا نه هر کدام از این وب سایت ها، برنامه ها و بازی هایی که در چند ثانیه آنها را باز می کنید و کارتان را پیش می برید، نتیجه ی ساعت ها کار برنامه نویسی هستند!

بوت کمپ برنامه نویسی چیست

  • از همان ابتدا تصمیم بگیرید که به کدام صنعت و حوزه کاری علاقه دارید

وقتی دارید به این سوال فکر می کنید که چگونه برنامه نویس شوم، باید اول از همه مسیر شغلی کلی خودتان را مشخص کنید. به این فکر کنید که چرا می خواهید برنامه نویس شوید؟ چه کاری را دوست دارید و در آینده دلتان می خواهد در چه زمینه ای مشغول به کار شوید؟

درحالی که خیلی از مردم تصور می کنند که برنامه نویسی صرفا مربوط به حوزه ی تکنولوژی است، صنایع زیاد و متنوعی هستند که به برنامه نویسان احتیاج دارند و شما به عنوان یک برنامه نویس می توانید در آنها شروع به فعالیت کنید. یک برنامه نویس با استعداد، در زمینه های مختلفی از هوش مصنوعی گرفته تا خدمات اجتماعی، خدمات مالی و یا حتی کشاورزی می تواند مشغول به کار شود. این کاملا بستگی به سلیقه و علاقه ی شما دارد.

پس همانطور که دیدیم تنوع کاری برای برنامه نویسان مشتاق بسیار بالا است و شما باید قبل از شروع یادگیری برنامه نویسی حتما شاخه ی فعالیت خودتان را مشخص کنید. چون هر کدام از این صنایع و شاخه ها نیاز به تخصص ها و یا حتی زبان های برنامه نویسی متفاوتی دارند که شما باید از ابتدای یادگیری آن را بدانید و برای خودتان مشخص کنید. این باعث می شود که به جای از این شاخه به آن شاخه پریدن و یادگیری چیزهای اضافی، تمرکز خودتان را روی موارد مهم بگذارید و در زمان کوتاهتری به نتیجه برسید.

  • زبان های برنامه نویسی مورد نیازتان را بشناسید

همانطور که گفتیم برای کار کردن در هر یک از صنایع باید زبان های برنامه نویسی مناسب آن را یاد بگیرید. مثلا اگر می خواهید در زمینه ی هوش مصنوعی شروع به کار کنید بهتر است زبان برنامه نویسی پایتون را به خوبی یاد بگیرید.

خوب است که برای رسیدن به جواب این سوال که چه زبان هایی باید یاد بگیرم، از خودتان بپرسید که می خواهم برنامه نویس فرانت اند (front end) بشوم یا برنامه نویس بک اند (back end) ؟ چون درست است که این دو با هم اشتراکاتی دارند، اما هر یک از آنها نیاز به تمرکز روی موضوعات متفاوتی دارند.

برنامه نویسان فرانت اند با بخشی از یک وب سایت سر و کار دارند که کاربران آن را می بینند و با آن سروکار دارند، اما برنامه نویسان بک اند برعکس آنها، با مواردی که در پشت پرده اتفاق می افتد کار دارند.

پس همانطور که گفتیم قبل از هر چیزی مشخص کنید که در چه زمینه ای می خواهید فعالیت کنید، تا بتوانید در رابطه با زبان برنامه نویسی ای که باید آموزش ببینید درست تصمیم بگیرید. پس از آن باید اولویت بندی کنید که کدام یک از زبان های برنامه نویسی مهم تر هستند و از آنها آموزش خودتان را شروع کنید.

  • روش آموزش خود را انتخاب و یادگیری را شروع کنید

راه های زیادی برای برنامه نویسان مشتاق وجود دارد تا بتوانند مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای را به دست آورند. راه هایی مثل ثبت نام در دانشگاه، دوره های آموزشی آنلاین، بوت کمپ های برنامه نویسی مثل بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر و ویدئوهای آموزشی موجود در اینترنت.

روشی که انتخاب می کنید بستگی به موقعیت و هدف شما دارد. اینکه چقدر می خواهید زمان بگذارید، چقدر می خواهید هزینه کنید و … روی انتخاب شما تاثیر می گذارد. هر یک از این روش ها ویژگی های مثبت و منفی مخصوص به خود را دارند که در ادامه و با خواندن ویژگی های هر یک، می توانید بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

قطعا تصمیمتان را برای برنامه نویس شدن گرفته اید و به دنبال بهینه ترین راه برای آموزش می گردید. روش های مختلفی برای آموزش برنامه نویسی وجود دارد، از بوت کمپ برنامه نویسی گرفته تا کلاس های آموزشی و دوره های دانشگاهی. هر یک از آنها ویژگی های مثبت و منفی خودشان را دارند اما موردی که این روزها بسیار طرفدار پیدا کرده است و نام آن را از خیلی جاها می شنویم، بوت کمپ برنامه نویسی است.

بوت کمپ برنامه نویسی در واقع یک راه آموزش است که مهارت هایی را به شما یاد می دهد که کارفرمایان به دنبال آن هستند!

برویم در ادامه ببینیم اصلا بوت کمپ برنامه نویسی چیست، چه مزایایی دارد و چگونه باید بهترین بوت کمپ برنامه نویسی را انتخاب کنیم. علاوه بر آن در ادامه به تمام سوالاتی که ممکن است در مورد یک بوت کمپ برنامه نویسی داشته باشید پاسخ داده می شود تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

بوت کمپ برنامه نویسی چیست؟

می توان گفت سریع ترین راه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس، شرکت در یک بوت کمپ برنامه نویسی است! بوت کمپ ها برنامه های آموزشی فشرده و کوتاه مدتی را برگزار می کنند و در آن به آموزش زبان های برنامه نویسی، فریم ورک ها و در کل هر آنچه که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس نیاز دارید، می پردازند. بوت کمپ ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

مارک اسمیت، مدیر عامل Coding Dojo و برگزار کننده ی بوت کمپ های برنامه نویسی، در رابطه با نتیجه ی برگزاری بوت کمپ ها می گوید:

"ما در عرض سه ماه و نیم افراد را از صفر به یک برنامه نویس تبدیل میکنیم و شاهد موفقیت های فوق العاده ای هستیم! البته اگر خود بوتکمپرها هم هدفمند باشند و سخت تلاش کنند."

البته طول دوره ی آموزش در بوت کمپ ها به برگزار کننده ی آن و نوع دوره بستگی دارد و کمی متغیر است.

بوت کمپ های کد نویسی و برنامه نویسی معمولا توسط موسسات غیر انتفاعی و خصوصی برگزار می شود و بسته به سیاست آنها، دوره ها به صورت حضوری و یا آنلاین خواهند بود.

از جمله معروف ترین و بهترین موسسات برگزار کننده ی بوت کمپ برنامه نویسی در ایران می توان بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر، مکتب شریف و کارادمی را نام برد. Flatiron School، App Academy و General Assembly هم جزو برترین موسسات انگلیسی زبان هستند.

اگرچه بوت کمپ ها هنوز خیلی جا نیفتاده اند و خیلی ها هنوز به دنبال آموزش به روش های سنتی هستند، اما روند محبوبیت آن رو به رشد است چرا که برتری های زیادی نسبت به روش های سنتی آموزش برنامه نویسی دارد که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

چگونه یک بوت کمپ برنامه نویسی خوب انتخاب کنم؟

بعد از آنکه با بوت کمپ های برنامه نویسی آشنا شدید و تصمیم گرفتید که آموزش برنامه نویسی خودتان را در یکی از بوت کمپ ها بگذرانید، نوبت به آن می رسد که بوت کمپ مناسبتان را انتخاب و در آن ثبت نام کنید.

برای انتخاب یک بوت کمپ باید بررسی کنید که چند مورد از مزایای بوت کمپ های برنامه نویسی را دارا هستند. هر چه تعداد بیشتر باشد مطمئنا برای شما بهتر خواهد بود. یک سری ویژگی ها مثل مدت زمان کوتاه آموزش، در تمام بوت کمپ ها مشترک است. اما به عنوان مثال یک بوت کمپ استخدامی است و دیگری فقط آموزشی، و یا یک بوت کمپ به شما چگونگی انجام مصاحبه را آموزش می دهد و دیگری همچین ویژگی را ندارد.

اما اول از همه باید ببینید نیازهای شما چیست و چه چیزی برای شما بهتر است و پس از آن ببینید بوت کمپ برنامه نویسی شما چند مورد از ویژگی های مورد نیاز یک بوت کمپ خوب را دارد تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

از جمله بهترین بوت کمپ های برنامه نویسی در کشور می توان به بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر (bootcamp.mapsahr.com) اشاره کرد. مپصا اچ آر تمام مزایا و ویژگی های لازم برای یک بوت کمپ برنامه نویسی خوب را دارد. شما در بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر علاوه بر آنکه توسط منتورهای مجرب، آموزش تخصصی و حرفه ای میبینید، تحت نظر آنها بر روی پروژه های واقعی نیز کار می کنید و مهارت های کار گروهی را نیز آموزش می بینید.

پس از پایان دوره، علاوه بر آنکه مپصا اچ آر شما را برای استخدام به شرکت ها و موسسات معتبر و متقاضی نیروی برنامه نویسی معرفی می کند، شما را به طور کامل برای مصاحبه آماده میکند. حتی اگر تمایل داشته باشید جلسات شبیه سازی شده به مصاحبه شغلی برای شما انجام می شود. رزومه نویسی هم که جزو مراحل مهم در پیدا کردن شغل است در بوت کمپ های مپصا اچ آر به خوبی یاد خواهید گرفت.

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

برعکس چیزی که اکثر مردم فکر می کنند برنامه نویسی کامپیوتر یک شغل خشک و کسل کننده نیست.

برنامه نویسی کامپیوتر فرآیندی است که متخصصان یا همان برنامه نویس های کامپیوتر از آن برای نوشتن کدهایی استفاده می کند که نحوه ی عملکرد یک کامپیوتر، اپلیکیشن و یا نرم افزار را مشخص کند. اما این تمام ماجرا نیست، برنامه نویس کامپیوتر باید تمام خلاقیت و هنر خود را در هنگام کد نویسی به خرج دهد تا بتواند به ساده ترین راه بالاترین بازدهی را دریافت کند؛ و خب این قسمت جذاب و خوب برنامه نویسی کامپیوتر است!

هر چه شما به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر بتوانید دستورالعمل های مورد نیاز برای انجام یک عمل در کامپیوتر را با هنر و خلاقیتتان ساده تر کنید کار خفنتری انجام داده اید و به برنامه نویس کامپیوتر حرفه ای و بهتری تبدیل شده اید. این هنر و خلاقیت است که یک برنامه نویس را از کد نویس جدا می کند.

کاربرد برنامه نویسی کامپیوتری چیست؟

هر برنامه و اپلیکیشنی که در یک کامپیوتر اجرا می شود توسط یک برنامه نویس کامپیوتر طراحی و ساخته شده است، از نرم افزارهای ویرایش عکس گرفته تا مرورگرهای وب و …. اما این شاید تنها بخش کوچکی از کاربرد برنامه نویسی در دنیا باشد.

تقریبا در هر چیزی که به نوعی به تکنولوژی ربط داشته باشد، برنامه نویسی کاربرد دارد. دقیقا به همین دلیل است که میگوییم یک برنامه نویس می تواند شغل های بسیار متنوعی داشته باشد.

در واقع هر یک از زبان های برنامه نویسی کاربردهای مخصوص به خود را دارند، البته گاهی این کاربردها با یکدیگر همپوشانی هم دارند.

مثلا شما اگر در یک بوت کمپ پایتون شرکت کنید و به برنامه نویسی پایتون و کار با فریم ورک های آن مسلط شوید، می توانید به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر در زمینه های متنوعی مثل یادگیری ماشین (Machine Learning)، ساخت اپلیکیشن موبایل و داده کاوی یا بیگ دیتا (Big Data) مشغول به کار شوید.

ابزار کار یک برنامه نویس کامپیوتر چیست؟

یک برنامه نویس کامپیوتر برای برنامه نویسی نیاز به ابزار مختلفی دارد، اما اصلی ترین آنها آموزش زبان های برنامه نویسی مورد نیاز او است. صدها زبان برنامه نویسی در دنیا وجود دارد که شما می توانید بسته به هدفتان یک یا چند مورد از آنها را یاد بگیرید.

علاوه بر آن یک برنامه نویس کامپیوتر به خلاقیت، یادگیری فریم ورک های برنامه نویسی، یادگیری دیتابیس (Database)، عضویت و فعالیت در انجمن های برنامه نویسان مثل گیت هاب (github) و بسیاری موارد دیگر نیاز دارد تا بتواند به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شود.

آیا برنامه نویسی کامپیوتر سخت است؟

یادگیری یک زبان برنامه نویسی و در کل برنامه نویسی کامپیوتر نیازمند توجه به جزئیات و مهارت های حل مسئله قوی است. اگر این مهارت ها را در خودتان می بینید، می تواند برای شما بسیار ساده تر از افرادی باشد که تازه می خواهند این مهارت ها را یاد بگیرند.

در کل این شغل هم پیچیدگی ها و سختی های مختص به خود را دارد که می توانید با یک آموزش اصولی و تمرین پیوسته آن را ساده تر کنید.

مشکلات شغل برنامه نویسی چیست؟

نشستن طولانی مدت در مقابل کامپیوتر، امکان دارد با مرور زمان مشکلات فیزیکی‌ را برای افرادی که شغل برنامه ‌نویسی را برای خود انتخاب کرده‌اند، ایجاد کند.

پیشنهاد می شود برنامه نویسان در کنار زندگی کاری ای که دارند به سبک زندگی شخصی خود نیز اهمیت دهند، این کار به آنها کمک می کند تا زندگی سالم و حرفه ای تری داشته باشند.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برنامه ‌نویسان با آن مواجه ‌شوند، پیدا کردن پروژه های کاری مناسب است.

در واقع یک برنامه نویس فریلنسر ممکن است بعد از تکمیل پروژه خود، برای گرفتن کار جدید در یک برهه زمانی سرش شلوغ شود و زمان‌هایی دیگر با مشکل بیکاری مواجه شود!

بوت کمپ برنامه نویسی یکی از بهترین راه ها برای شروع برنامه نویسی کامپیوتر به بهترین شکل و در کمترین زمان ممکن است.

یک بوت کمپ حرفه ای مثل بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر از منتورهای مجرب برای آموزش به شما استفاده می کند و شما را با انجام پروژه های واقعی با چالش های این شغل آشنا می کند.

همچنین پس از گذراندن موفق دوره، شما را به شرکت های معتبر برای استخدام معرفی می کند و تا آخر مسیر همراه شما است.

بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر همچنین شما را برای مصاحبه های شغلی آماده می کند و اگر تمایل داشته باشید می توانید در جلسه های شبه مصاحبه شرکت کنید تا آمادگی کامل پیدا کنید.

اگر در رزومه نویسی هم مشکل دارید آموزش این کار را هم به بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر بسپارید. مپصا اچ آر از آموزش تا استخدام همراه شما است.

  • نوشین عباسی
  • ۰
  • ۰

میدانستید که در دنیا صدها زبان برنامه نویسی وجود دارد و تعداد زیادی از افراد به دنبال یک بوت کمپ برنامه نویسی چیست مثل مپصا اچ آر هستند تا بتوانند یک یا چند مورد از این زبان ها را یاد بگیرند؟

هر ساله هم به تعداد این زبان ها اضافه می شود و ممکن است باعث سردرگمی خیلی از شما شود که کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم، کدام یک آینده ی بهتری دارند و کدام کاربردی تر هستند؟

این سوالات هم کاملا به جا هستند. زیرا شما باید زمان خودتان را روی یادگیری زبان هایی بگذارید که نه تنها الان کاربرد دارند بلکه تا چند سال آینده هم همچنان روی بورس باشند.

برای همین ما در این مقاله لیستی از زبان های برنامه نویسی برتر آینده را جمع آوری کردیم تا با توجه به نیازتان از بین آنها یک یا چند مورد را انتخاب کنید و یادگیری خود را در یک بوت کمپ برنامه نویسی شروع کنید.

1–  جاوا (Java)

فکر کنم کمتر کسی باشد که جاوا را نشناسد. البته مراقب باشید که آن را با جاوا اسکریپت اشتباه نگیرید چون حتی شباهت چندانی هم با یکدیگر ندارند.

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا و تفسیر شده است. جاوا اولین زبانی است که به شما این امکان را می دهد که کد را یک بار بنویسید و آن را در هر جایی اجرا کنید.

این زبان جزو زبان های مناسب برای شروع برنامه نویسی است، اما کمی سخت تر از زبان هایی مثل پایتون است و توصیه می شود قبل از شروع آموزش جاوا یک زبان دیگر را یاد گرفته باشید.

این زبان را می توان برای توسعه برنامه های کاربردی مثل وب و موبایل و همچنین برای توسعه برنامه هایی در سطح سازمانی و کار با Big Data استفاده کرد.

یکی از دلایل محبوبیت این زبان برنامه نویسی آن است که تمام اپلیکیشن های اندروید با این زبان نوشته شده است.

2–  پایتون (Python)

میرسیم به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا! این زبان پرطرفدار به زودی محبوبیت خود را حتی بیش از این هم افزایش خواهد داد. این زبان بالاترین آمار یادگیری توسط برنامه نویسان را به خودش اختصاص داده است.

دلیل این حجم از محبوبیت را هم می توان سینتکس (Syntax) زیبا و ساده ی آن دانست که آن را از نظر خیلی ها به ساده ترین زبان برای یادگیری تبدیل کرده است.

شما برای شروع برنامه نویسی به راحتی می توانید در یک بوت کمپ برنامه نویسی پایتون شرکت کنید و خیلی سریع آن را یاد بگیرید.

این زبان به طور گسترده ای برای ماشین لرنینگ (ML)، دیپ لرنینگ (DL) و همچنین برای ریاضیات، آمار، علوم محاسباتی، توسعه وب و هوش مصنوعی استفاده می شود.

از آنجایی که پایتون هم ساده و هم قدرتمند است، امکان ساده‌ سازی فرآیند توسعه برنامه‌های کاربردی قوی را فراهم می‌کند.

3-  جاوا اسکریپت (JavaScript)

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی ساده، پویا، سطح بالا و چند پارادایم است که جزو زبان های برنامه نویسی برتر آینده در جهان باقی خواهد ماند.

جاوا اسکریپت هر صفحه استاتیک یا ایستا در اینترنت را به صفحاتی داینامیک تبدیل می کند و یکی از جذاب ترین زبان های برنامه نویسی به حساب می آید.

جاوا اسکریپت اکثرا برای توسعه برنامه های کاربردی وب تعاملی با قابلیت های مختلف استفاده می شود. این زبان یک زبان برنامه نویسی ساده و عالی برای ساخت وبسایت و وب اپلیکیشن است.

این زبان می تواند برای ایجاد نرم افزارهایی که در هر جایی مانند مرورگرها، گوشی های همراه، میکروکنترلرها، سرورها و … اجرا میشوند، استفاده شود.

4-  سوئیفت (Swift)

سوئیفت نه تنها به زبان ترجیحی برای توسعه iOS تبدیل و جایگزین Objective-C شده است، بلکه به عنوان یک زبان برنامه نویسی پرطرفدار در سال 2020، با افزایش محبوبیت خود تبدیل شده است. این محبوبیت طبق آمارهای اعلامی در نمودار Google Trends تایید شده است.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در WWDC 2014 معرفی شد. ویژگی های جذاب این زبان مانند سرعت بالا، یادگیری آسان، ایمنی بالا و … آن را به یک زبان عالی برای توسعه برنامه‌های iPhone، iPad و macOS تبدیل کرد.

این زبان برنامه نویسی برتر آینده با توجه به چنین ویژگی هایی، به عنوان یک زبان بسیار کارآمد و انعطاف پذیر در نظر گرفته می شود.

  • نوشین عباسی